21 نوفمبر، 2023

كنافة نابلسية من عبد الرحيم قويدر، إضافة شهية لحلوياتك الشرقية

جربها واكتشف النكهة الفلسيطينة الأصيلة في كل قضمة

كنافة نابلسية تعتبر من أكتر أنواع الحلويات التي تختلف في شكلها، قوامها وكمان تاريخها، وفي هذا البلوج، سنتحدث سويا أكثر عنها وعن سبب شهرتها بين فئة كبيرة من الشعب المصري. 

نبدأ بتاريخ الكنافة نابلسية:

الكنافة النابلسية هي واحدة من أشهر الحلويات الشرقية وتاريخها يعود إلى العديد من القرون الخلفية، بالاضافها إنها تعد جزءًا من التراث الغني للمناطق بلاد الشام وفلسطين بالاخص

تتميز الكنافة النابلسية بطبقاتها الرقيقة من العجين المشبع بالزبدة، والتي تُحشى بشكل تقليدي بالجبنة النابلسية المعروفة بـ “جبنة الكنافة”. يُفضل استخدام جبنة نابلسية خاصة للكنافة تعطيها طعمًا مميزًا. بعد الخبز، تُسكب الكنافة بسكريات القطر التي تتكون من الماء والسكر وزهر البرتقال لإضافة حلاوة.

تُحضر الكنافة عادةً في أشكال دائرية أو مستطيلة، ويُعتبر قلبها المقرمش والجبنة الكريمية اللذيذة هو سر شهرتها. يُقدم الكنافة النابلسية عادة كحلوى دافئة، وغالباً ما تُزين بالفستق المطحون أو حبات اللوز الكاملة.

تعد الكنافة النابلسية جزءًا لا يتجزأ من المأكولات الفلسطينية والمطبخ العربي، وقد أصبحت مشهورة عالميًا بفضل طعمها الرائع وخفة ملمسها.

مع الوقت أصبحت الكنافة النابلسية من أشهر الحلويات الشرقية والمحبوبة لفئة كبيرة من الجمهور المصري، عشان كدة قررنا في عبد الرحيم قويدر، نزود ضيف جديد في قسم الحلويات الشرقية الخاص بينا ونقدم لمحبي الكنافة، كنافة نابلسية معمولة زي ما الكتاب بيقول مع كل قضمة منها هتحس وكأنك في فلسطين وبلاد الشام المشهورين بيها.

تعتبر الكنافة النابلسية إختيار لذيذ لمحبي تجربة أشياء لذيذة وغريبة وكمان لمحبي الكنافة بصفة عامة.

تقدر تستمتع بيها في كل الأوقات سواء كنت لوحدك او مع الأصحاب، كمان شهية مع فنجان شاي العصري لزوم المزاج .

بكده خلاص، خلصت رحلتنا في عالم الكنافة النابلسية، اللي بتجمع بين الحلوي التقليدية العربية  والطعم الأصيل اللذيذ، لو لسه مجربتش الكنافة لازم تزور موقع عبد الرحيم قويدر، وتجربها بنفسك، لذيذة مع القهوة والشاي لزوم المزاج، وكمان تقدر تهادي بيها اللي بتحبهم وتخليهم يستمتعوا بنكهة عربية أصلية وكمان لذيذة.

ولو مش بتحب الأونلاين، تقدر تزورنا في أقرب فرع ليك، هتلاقينا في أكتر من 20 فرع ما بين القاهرة، الأسكندرية، المنصورة وبورسعيد ومش بس كدة لا كمان هتلاقينا في أكتر من سوبر ماركت زي كارفور في أكتر من فرع ليه ، عشان تفضل الأقرب ليك وكمان تستمتع بكل منتجاتنا في اي وقت نفسك فيهم.

close سلة التسوق 0
الأجمالي
EGP0.00
50 EGP الحد الادني للطلب
Promo Icon هل لديك بروموكود ؟
  • لا توجد منتجات بسلة التسوق