17 أغسطس، 2023

تعرف أن ام علي الأكتر حلوي بتحبها، تطلع من العصر الأيوبي؟

حلي سهراتك بمذاق شرقي مع طاجن ام علي الكريمي

كتير مننا بيحب نوع معين من الحلويات وبيفضل لمدة طويلة النوع المفضل والأختيار الاول ليه في اي عزومة، خروجة او حتي تجمع أصحاب او أهل، بس معظمنا ميعرفش قصتهم إيه،

في البلوج هنا هنعرفك علي قصة ام علي، واللي بتعتبر من أكتر نوع حلو محبوب لاجيال كتير ده غير انك هتلاقيها حواليك طول السنة، عرفت الكلام علي مين؟

الكلام علي طاجن ام علي من عبد الرحيم قويدر، يلا بينا نتعرف علي قصتها الاول وبعدين هنقولك ليه طاجن ام علي عندنا مختلف علي باقي الاماكن.

اولا نبدأ بقصة ام علي:

في زمان كان اسمه العصر الأيوبي، كان فيه حكاية عن نوع حلو مختلف تمامًا عن باقي انواع الحلويات. الحكاية بتبدأ  بـ “أم على”، اللي كانت مرات الملك عز الدين أيبك. وعشان “أم على” مختلفة عن باقي السيدات، لإنها كانت تتصرف كرئيسة للبلاد بدل ما تخلي أي حد يعرف إنها امرأة.

لكن القصة مش هنا بس، لما مات زوجها، قررت “أم على” تنتقم لزوجها وتاخد حقه. طبعًا مش بالأساليب اللي كنا متعودين عليها، قررت تقتل “شجر الدر”، زوجة زوجها السابقة، بطريقة غريبة، ضربتها بالنعل لغاية ما أتأكد انها ماتت. عملت اللي عليها عشان تنتقم وترجع الحق لزوجها.

بعد مقتل “شجر الدر”، ابتكرت “ام على” حلاوة جديدة من الدقيق والسكر والزبدة، وخلطتهم مع بعض وضفت رقائق لإضافة نكهة خاصة. وبعدين قامت بتوزيع الحلاوة دي على الناس احتفالًا بموت “شجر الدر” ونجاحها في الانتقام. من هنا جابوا اسم “أم على” للحلاوة دي، عشان تكريمًا لشجاعتها وإصرارها.

وبعد ما عرفنا قصه أم علي أكيد بتسأل نفسك ليه ام علي مميزة في عبد الرحيم قويدر؟

ببساطة في أماكن كتير أكيد بتعمل ام علي، بس الأكيد انك مش هتلاقي أحلي من طاجن ام علي  من عبد الرحيم قويدر، لانه معمول بمزاج وبطريقة شرقية زي ما الكتاب بيقول بالظبط.

مع كل معلقة هتحس بطعم كريمي  وده لان ام علي معمولة من طبقات هشة من الميل فاي مع لمسة من الحليب المكثف اللي نقالها لمكان تاني من اللذاذة ومش بس كده لا كمان  هتلاقي طبقة من برة مقرمشة كم الكريمة.

يعني حلو مش هتلاقي في جمال طعمة.

وعشان عارفين ان ليها محبين كتير عاملنا ليكم حجمين منها، في الحجم الصغيرن ودي بتكفي شخص واحد بس، تقدر تستمتع بيها بعد يوم شغل طويل، او لو نفسك في حاجة حلوة ترجع بيها طاقتك تاني.

طاجن ام علي الحجم الصغير: 

ولو بتحب اللمة والتجمعات وعاوز تضيف لمسة شرقية لتجمعاتك العزيزة عليك تقدر تختار الحجم الكبير منها وتستمعوا كلكم بمذاق شرقي كله نكهات كريمية.

ودي شكل الحجم الكبير المناسب جدا لكل تجمع عائلي واصحاب، لان هي بتجمع ما بين النكهة الشرقية والقوام الكريمي، مستحيل تشوفها ومتحبش تجربها:

طاجن ام علي كبير: 

ام علي

يلا زور موقعنا دلوقتي واختار الحجم اللي يناسبك وكمان تقدر تحدد المكان والوقت اللي حابب تستمتع فيه بيها.

ولو ملكش في الاونلاين، تقدر تنورنا في اقرب فرع ليك، هتلاقينا حواليك في أكتر من 20 فرع ما بين ، القاهرة، المنصورة، بورسعيد وبلاد الحلويات والسمك الاسكندرية .

كل مكان هناك قدرنا بحلويتنا اللذيذة نكسب عملاء كتير.

لو لسه مجربتش أم علي أكيد فاتك كتير ولو جربتها قبل كده لازم تجرب بتاعت عبد الرحيم قويدر لان احنا وثقين انها مختلفة عن اي مكان تاني.

استمتع بمذاق شرقي مليان نكهات كريمية مع كل معلقة.

دائما مستيناك تجرب كل الجديد عندنا.

 

close سلة التسوق 0
الأجمالي
EGP0.00
50 EGP الحد الادني للطلب
Promo Icon هل لديك بروموكود ؟
  • لا توجد منتجات بسلة التسوق