28 نوفمبر، 2023

انغمس في حلويات شرقية لذيذة بلمسة فريدة من الشوكولاته في عبد الرحيم قويدر

حلويات شرقية، من أكتر أنواع الحلويات المحبوبة لفئة كبيرة بمختلف الإعمار، بسبب القوام الهش اللي بيذوب في الفم من اول قضمة بالإضافة إلي اللون الذهبي اللي هيخطف نظرك في اول ثانية. في عبد الرحيم قويدر عشان عارفين أهمية الحلويات الشرقية للشعب المصري وقد إيه دائما بتكون ليها مكان في كل العزمات والمناسبات، عشان قد  قررنا […]

حلويات شرقية، من أكتر أنواع الحلويات المحبوبة لفئة كبيرة بمختلف الإعمار، بسبب القوام الهش اللي بيذوب في الفم من اول قضمة بالإضافة إلي اللون الذهبي اللي هيخطف نظرك في اول ثانية.

في عبد الرحيم قويدر عشان عارفين أهمية الحلويات الشرقية للشعب المصري وقد إيه دائما بتكون ليها مكان في كل العزمات والمناسبات، عشان قد  قررنا نضيف لمسة لذيذة عصرية بالشوكولاته لألذ 3 أصناف، وفي البلوج هنا هنتعرف عل الإصناف دي سوا.

بس قبل ما نتعرف علي الأصناف اللذاذ الجدد، خلينا نتعرف علي تاريخ البقلاوة والكنافة الأول.

نبدأ بالبقلاوة:

البقلاوة هي حلوى تقليدية تعود أصولها إلى الإمبراطورية العثمانية. يتميز هذا الحلو بطبقات رقيقة من عجينة الفيلو المملوءة بالمكسرات مثل اللوز أو الجوز، ثم يُخبز حتى يصبح ذهبيًا ويُغمر بشراب السكر. يحظى بشعبية كبيرة في المطابخ الشرقية والشرق الأوسط.

وبخصوص الكنافة:

تعود أصول الكنافة إلى العصور الوسطى في الشرق الأوسط. كانت تُقدم في المناسبات الاحتفالية وتتميز بتحضيرها بمهارة فائقة. انتشرت الكنافة في مختلف المطابخ وأصبحت جزءًا لا يتجزأ من تراث المأكولات في المنطقة.


فلنبدأ بأكثر الأصناف الشرقية المحبوبة لأكثر من فئة، أكيد الكنافة:

كنافة أساور بالنوتيلا – بالوزن

بتعتبر من أكثر انواع الكنافة اللذيذة وذلك لأكثر من سبب مثل: حجمها الصغير سهل الأكل مباشرة، بالأضافة لقوامها المقرمش ولونها الذهبي مع لمسة لذيذة من الشوكولاته.

إلذ اختيار لتجمعات الأصحاب. 

وبما إننا لسه بنتعرف علي أخر اختراعات عبد الرحيم قويدر لعشاق الحلويات الشرقية، فا لازم نكلم عن أشهر نوع في حلويات الشرقية، وهي البقلاوة.

بنقدم نوعين من البقلاوة، هنتعرف عليهم بالتفصيل في السطور القادمة

بقلاوه عيون صفية

بتتميز بقلاوة عيون صافية، بأكثر من حاجة، بداية من شكلها الغريب اللي علي شكل صدفة، لغاية قوامها الهش ولونها الذهبي واخيرا حشوة الشوكولاته الفريدة، اللي ضافت لمسة ساحرة ليها ومع الوقت بقت من أكثر انواع البقلاوة إختيار لفئة كبيرة من العملاء المحبين حلويات شرقية

واستكمالا لحدثنا عن البقلاوة، مكنش ينفع ننسي الأصنف الأكثر طلبا:

بقلاوة شيكولاتة

تعتبر من ألذ اختراعات عبد الرحيم قويدر في قسم حلويات شرقية، لانه مكونه من طبقة هشة من البقلاوة مع حشوة الشوكولاته الفريدة، تعتبر إختيار لذيذ للأسترخاء بعد يوم طويل مزدحم بالإضافة انها لذيذة في تجمعات الأصحاب.

وصلنا لنهاية استكشفنا سوا لألذ وأجدد 3 أصنافة من حلويات شرقية من عبد الرحيم قويدر، لكن لسه في حلويات شرقية كتير في انتظارك انك تجربهم، زي حلو الجبن، عيش السرايا، بلح الشام، البسوسة وغيرهم كتير من أشهي الأصناف الشرقية..
زور موقعنا وأختار الصنف الأقرب لذوقك ولوعندك عزومة او مناسبة عزيزة عليك، مش هتلاقي ألذ من حلويات عبد الرحيم قويدر الشرقية والغربية بمختلف الأصناف والنكهات، اطلب اللي حابه وهنوصل ليك في الوقت والمعاد اللي نفسك فيهم.
ولو ملكش في الأونلاين، تقدر تزور أقرب فرع ليك، هتلاقينا حواليك في أكثر من 20 فرع، وكمان هتلاقينا حواليك في أكثر من محافظة زي: القاهرة، الأسكندررية، بورسعيد والمنصورة.
close سلة التسوق 0
الأجمالي
EGP0.00
50 EGP الحد الادني للطلب
Promo Icon هل لديك بروموكود ؟
  • لا توجد منتجات بسلة التسوق