2 يناير، 2024

اكتشف ألذ 10 نكهات من الكنافة الشرقية اللذيذة مع عبد الرحيم قويدر

جمعنا لمحبي الكنافة أشهر الأصناف ما بين العثمانية، النابلسية والشرقية.

الكنافة، من أكتر الأصناف الشرقية المحبوبة لفئة كبيرة من الشعب المصري، وده بيرجع لعدد أسباب، اولا لونها الذهبي اللي هيخطف نظرك من اول ثانية، بالأضافة الي قوامها المقرمش وفي نفس الوقت هش بيذوب في البق مع كل قضمة، ومع مرور الوقت بقت بتقدم بأكثر من طريقة لذيذة وأكثر من حشوة لا تقاوم، وفي البلوج هنا هنتعرف سوا أكتر علي الكنافة.

نبدأ بقصتها ويا تري بنتمي لأي عصر واي مطبخ؟

هي معروفة بانها حلوى تقليدية عربية شهيرة،ولكن ظهرت روايات كتير حول أصلها وتاريخها لمناطق مختلفة، ولكن بيعتبر استخدام رقائق الكنافة وحشوها بالجبنة أو الفستق من الطريقة الرئيسية للاستمتاع بها وطريقة تحضرها في العصور اللي فاتت.

معظم الروايات بترجع أن الأصول المحتملة للكنافة بين بلاد الشام (سوريا، لبنان، فلسطين، الأردن) ومصر وتركيا. يمكن أن تعود تاريخ الكنافة إلى الفترة العثمانية أو قبلها في المنطقة.

 

في عبد الرحيم قويدر، عشان عارفين ان عشاق الكنافة كتير، وأنها اساسي في كل مناسبة، عيد ميلاد او تجمعات، قررنا نقدم قسم كامل ليها وبأكثر من نكهة ونوع لذاذ:

 أساور بالنوتيلا – بالوزن

هي عبارة عن كنافة ملفوفة علي شكل عشة وغنية بالنوتيلا الأصلية، مع لون ذهبي وقوام مقرمش، تعتبر إختيار لذيذ لتجمعات الأصحاب او أعياد الميلاد، لأنها تتميز بحجمها الصغير.

عثمانلية بالكريمة والقشطة – صينية

تخيل طبقات من الكنافة المقرمشة مع حشوة الكريمة والقشطة اللذيذة، في كل قضمة، تجربه لاتنسي وتظل عالقة في الأذهان، لذيذة بجانب فنجان قهوة لظبط المزاج وانعاش الروح.

نابلسية بالجبنة – صينية

هي تبدو وكأنها حلوي شرقية معتادة ، ولكن في الحقيقة هي مختلفة تماما عن نوع التقليدي الشرقي، المحبوب عند الجميع، لانها معمولة بطريقة مختلفة، حتي الحشوة مش كريمة او قشطة زي المعتاد، الحشوة هي الجبنة النابلسية وقبل التقديم بتم رش القطر عليها، وبكدة كل قضمة هتحس بمزيج من الحادق والحلو.

ومع كل الأصناف والنكهات اللذيذة، مكنش ينفع ننسي اهم صنف واللي بيعتبر من أكثر النكهات الشرقية الأصيلة، وهي صنية الكنافة بالمكسرات:

بتعتبر من أحلي الهدايا لاي عزومة، لانها صنية واحدة شاملة أكثر من نوع من المكسرات زي: للوز والبندق والفستق ، وبالتالي هتقدر تراضي جميع الأذواق، بالإضافة الي لونها الذهبي وقوامها الهش والمقرمش، بينعش الحواس ويسعد المزاج.

كلمنا عن الكنافة والحلويات الشرقية لسه مخلصتش في أنواع ونكهات كتير لذيذة لسه في انتظارك انك تجربهم وتتعرف عليهم ومع الوقت يكونوا اختياراك الأول، زور موقع عبد الرحيم قويدر الأن، واكتشف نكهات لذيذة من الحلويات الشرقية والشامية وغيرهم بأعلي المكونات وأطيب النكهات، هيحلوا تجمعاتك وسهراتك.

زور موقعنا وهنوصل ليك الأوردر في خلال ساعتين كحد أقصي وكمان لو الطلب بتاعك فوق ال399 جنيه، التوصيل وقتها هيكون مجاني ليك.ده غير إنك تقدر تحجز يوم وميعاد نوصلك فيه الأوردر لو عندك مناسبة او عزومة.

ولو ملكش في الاونلاين، تقدر تزور أقرب فرع ليك ، هتلاقينا حواليك في أكتر من 20 فرع ما بين القاهرة، الأسكندرية، بورسعيد والمنصورة.

close سلة التسوق 0
الأجمالي
EGP0.00
50 EGP الحد الادني للطلب
Promo Icon هل لديك بروموكود ؟
  • لا توجد منتجات بسلة التسوق