8 فبراير، 2024

أوقات فراغك بحاجة إلي بسبوسةلذيذة هشة تنعش الحواس

أستمتع بنكهتين للبسبوسة من عبد الرحيم قويدر

البسبوسة بتعتبر من أكثر الحلويات الشرقية المحبوبة لفئة كبيرة من الأعمار، الصغير قبل الكبير، ودة بيرجع لأكتر من سبب، أولهم إنها هاشة وخفيفة بتذوب في الفم من أول قضمة، وثاني سبب إن نكهتها واضحة سواء إذا كنا بنتحدث عن السادة او الغنية بقطع البندق، عكس حلويات شرقية كثير، بالإضافة إنها أختيار لذيذ للأستمتاع به في أكثر من وقت، زي لذيذة في تجمعات الأصحاب، او كهدية في العزومات.

وعلي الرغم إن البسبوسة ليها محبين كثيرين، لكن مش الكل يعرف أصل ولا قصة البسبوسة، في البلوج هنا هنتعرف سوا إيه قصتها وليه أتسمت كدة:

البسبوسة، هي حلوى شهيرة في المطبخ الشرقي، تاريخها يمتد لعدة قرون. اسمها يعود إلى “البس”، لأن تتطلب تحضيرها خلط الدقيق بالسمن. العثمانيون كانوا أوائل من اشتهروا بتحضيرها.

تداولت قصة كوميدية عن تسمية الحلوى “بسبوسة”، حيث قيل أن زوجة قررت تحضير حلوى جديدة لزوجها. وعندما سألها عن تفاصيل الحلوى، قالت “بس” الدقيق والسمن، ليرد عليها بشكل طريف قائلًا “بس بوسة” أي “اعطيني قبلة”. وعند تقديم الحلوى للضيوف، ذكر الزوجان الحادثة بشكل طريف، فأطلقوا عليها اسم “بسبوسة”.

بسبوسة

وبعد ما أتعرفنا علي قصتها وليه أتسمت بالأسم ده، جيه الوقت إننا نتعرف علي ألذ أصناف البسبوسة في عبد الرحيم قويدر:

بسبوسة بندق – بالوزن

بتعتبر إختيار لذيذ  للحفلات والعزومات، لانها مزيج  ما بين قوام ونكهة البسبوسة الهش متناغم مع قطع البندق المحمص لقرمشة لا تقاوم، ومتاح أكثر من وزن بداية من 250 جم ولغاية  وزن 1 كيلو والأسعار بتبدأ من أول 60 ج، يعني عبد الرحيم قويدر بيقدم ليك أكثر من وزن عشان يناسب جميع أحتياجتك وعزوماتك.

صينية بسبوسة بالبندق: 

عندك عزومة طارئة او تجمعات مفجاءة، صينية البسبوسة بالبندق، هي أنسب حل بدل الأوزان المختلفة، بتعتبر هدية شيك ولذيذة تقدر تقدمها لضيوفك او تهادي بيها اللي بتحبة، وتسعدهم بمذاق هش طازج وقوام يذوب في الفم مع لمسة من البندق المحمص.

ولسه كلمنا مستمر عن ألذ حلوي شرقية، في عبد الرحيم قويدر منقدرش ننسي محبي النكهات الكلاسيكية،عشان كدة بنقدم بسبوسة سادة وأحجام مختلفة يلا نتعرف سوا أكثر:

بسبوسة سادة أوزان: 

بفضل قوامها الهش ونكهتها الشرقية الواضحة في كل قضمة، في عبد الرحيم قويدر يقدمها سادة وبأوزان مختلفة تناسب جميع الأحتياجات، تبدأ من أول 250 جم لغاية 1 كيلو وبأسعار تبدأ من أول 42ج

ولإضافة لذيذة أكثر إضف قشطة طازجة من عبد الرحيم قويدر

بسبوسة صينية: 

لمتعة أكبر وأستمتاع بالنكهة لمدة أطول، عبد الرحيم قويدر بيقدم صينية كاملة تقدر تستمتع بيها في اي وقت بحاجة إلي تذوق نكهة لذيذة تسعد الحواس او ممكن كهدية لا تقاوم تفرح بيها اللي بتحبهم.

وصلنا لنهاية كلمنا عن ألذ وأشهر حلوي شرقية البسبوسة، زور موقع عبد الرحيم قويدر أونلاين وإختار الأوزان اللي تناسبك او تناسب عزوماتك، وأستمتع في كل قضمة بنكهة شرقية لا تقاوم ومذاق هش طازج يوميا يذوب في الفم وإذا كانت هدية لعزوماتك الطارئة فهي قادرة علي أسعاد حواسهم من اول معلقة سواء كانت السادة أو بالبندق فكلاهما ألذ من الأخر.

زور موقع عبد الرحيم قويدر وإختار الوقت واليوم اللي حابب الأوردر يوصل فيه.

ولو ملكش في الأونلاين، تقدر تختار أقرب فرع ليك ما بين أكثر من 20 فرع  ما بين القاهرة، الأسكندرية، بورسعيد، المنصورة وبالإضافة إلي فرع عبد الرحيم قويدر في كارفور.

close سلة التسوق 0
الأجمالي
EGP0.00
50 EGP الحد الادني للطلب
Promo Icon هل لديك بروموكود ؟
  • لا توجد منتجات بسلة التسوق